GreetjePostma.reismee.nl

Het waren twee mooie dagen ....

Donderdagmorgen hebben we de geboortestad van ons mam verlaten, Jakarta. De rondrit door de stad bracht veel herinneringen bij mam naar boven. Straten, namen en bepaalde gebouwen herkende ze meteen. Das toch wel bijzonder na 67 jaar! Ook heeft ze met enkele bewoners en mensen van het project in haar moederstaal gesproken. Langzamerhand kwamen steeds meer woorden in het geheugen terug en Sophia en ik hoorden het met verbazing aan. Ze geniet, vaak in stilte, met volle teugen! Haar geboortehuis staat er niet meer maar hier even terug te zijn is voor haar al voldoende. Prachtig, we genieten!!! ' sAvonds gaat ze vroeg op bed, moe van alles. Wij blijven gezellig met een groepje op het terras. Het is hier om 18.00 uur donker maar de temperatuur is nog hoog. Gezellig, wat Bintangs erbij. En iemand moet toch het licht uitdoen, toch?! Van Jakarta zijn we naar de Plantentuin in Bogor gereden. Dit is een soort Keukenhof maar dan zonder bloembollen maar met veel bijzondere planten, bomen en bamboesoorten. Natuurlijk moesten moeder en dochters op de foto in een bedjak. Daarna reden we door naar Bandung, naar de plaatselijke muziekschool. Hier krijgen 300 kinderen muziekles op voornamelijk slagwerk-instrumenten. Elke dag om half 4 geven 60 kinderen een concert en dat dus 5 dagen in de week. Geweldig om mee te maken en behoorlijk muzikaal ook. Jaloersmakend! Ik wou dat we dit in Stynsgea hadden :) Vanmorgen hebben we de bus verruild voor een trein. Een prachtige tocht van 5 uren gemaakt door het geweldige landschap. Rijstvelden, kleine dorpjes en rubberplantages trokken aan ons voorbij. De fotocamera hadden we constant in de aanslag want er is zoveel moois dat je thuis wilt laten zien! We zagen bij de vele huisjes kleding buiten hangen, over een touwtje of over de heg. We zijn er nog niet achter of dit de was is of een veredelde kledingkast. Het zou beide kunnen. Het ultieme vervoermiddel is hier een brommertje om je snel van a naar b te brengen. Verkeersregels hebben we niet ontdekt, de brutaalste heeft gewoon voorrang. Ook heeft onze buschauffeur een bijrijder. Die zorgt dat we via nauwe steegjes ergens komen door de halve straat af te zetten of brommertjes te verplaatsen die lukraak staan geparkeerd. Of hij stopt een verkeersregelaar war geld toe zodat wij voorrang krijgen. Moet je in Nederland es proberen! Sophia en ik hebben veel Opa Nowack-mannetjes gezien (dat is de vader van ons mam). Van die typische oude Indo-mannetjes getekend door de zon en het leven. Ik heb een paar foto's geplaatst om jullie een indruk te geven. In het echt is het mooier en indrukwekkender. Hier beleef je echt de geuren, de kleuren en de mensen. Niet uit te leggen maar misschien lukt dat toch enigszins door mijn verhalen en foto's!

tiny

Greetje, Greetje toch. Ik lees je verhaal met kippenvel en brok in de keel. Wij zijn er dan misschien niet bij maar het voelt wel of we er bij zzijn. Prachtig!!!!

Broer

Mooi om te lezen dat je ook daar je rol van licht-uitdoe-dame invult :D. Is er ook 'ferlet' van een barteam??

Valerie

Weer een mooi verhaal tante :-) Ik vind het geweldig om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Ook app ik elke dag even met mem (stiekem tijdens het werk, haha!), dus jullie houden ons goed op de hoogte! De groetjes aan oma.

Liefs Valerie

dukke en Feye

Wat weer een mooi en ontroerend verhaal....we genieten met jullie mee...groetjes ons xxx

Jenny

????Klinkt heerlijk allemaal!!

Jimmy

Mooie verhalen Greetje, genieten en veel indrukken.
Misschien kun je wat ideeën opdoen voor nieuwe specialtjes voor ons barteam. ps. ik heb Roel al in géén dagen buiten gezien, ik denk dat hij het thuis erg druk heeft.....
Groetjes.

Wilma

Wou toch dat vogeltje wel even zijn zodat ik zelf kon zien hoe jullie genieten. Heeft mam jullie nu dan in het echt kunnen laten zien waar haar ´roots´ liggen. Geniet van het leuke verhaal en de mooie foto´s nu al. Kun je nagaan wat dat wordt als jullie weer thuis zijn en we alles willen zien. Groetjes ook voor mam en sofhia en blijf vooral genieten.XX

Grietje

Wauw...wat een prachtig verhaal, ontroerend...Bijzonder dat tante Wally nog gebouwen en straten herkend...en de taal...Geweldig!

Jeen

Zeg, Gré,

Hebben ze daar ook een lekker bakle thee?

Jeen

bakje, natuurlijk!

Geertje

Wat weer een mooi verslag Greet.
Wat mooi dat je moeder na zoveel jaren zich nog dingen kan herinneren.Door jouw verslag kunnen wij hier in fryslan toch op km afstand met jullie mee reinen wij kijken alweer uit naar het volgende verslag xxx groetjes en veel belevenissen daar

Hanneke

Wat fijn om te lezen over jullie belevenissen. En hoe jullie ma zich weer dingen herinnert, dit is echt wel een zeer bijzonder verslag Greetje. Het lijkt inderdaad net alsof ik met jullie meereis zo beeldend jij het neerzet. Blijf genieten samen en we zien het volgende verhaal graag tegemoet..Groetjes voor jullie allen vanuit Noordhorn..

Wieberen en Baukje

Wat weer een prachtig verhaal. Heel bijzonder dat Wally zich nog zoveel kan herinneren. Geniet er nog maar van met z'n allen.
Groetjes ook aan Wally en Sophia.

renske

Wij genieten hier in Stynsgea ook van het mooie weer; van m'n paardjes, van de kids en de muziek is hier weer begonnen. Geniet van je vakantie en blijf schrijven en foto's sturen. Geweldig !!